Video's
Bestel boek

Over Teach Nederland

Wat is Teach Like a Champion?

‘To teach like a champion.’ Welke leraar voelt daar niet voor? Teach Like a Champion, het boek en de training, is een must voor elke leraar die gereedschappen wil om het beste uit zijn leerlingen te halen. Dit succesvolle concept uit de Verenigde Staten blijkt ook voor Nederland heel goed te werken. CED-Groep bewerkte en vertaalde de Amerikaanse onderwijsbestseller voor leraren in Nederland.

Opmerkelijke resultaten
De auteur van Teach Like a Champion, Doug Lemov, bezocht leraren die opmerkelijke resultaten wisten te bereiken. Hij observeerde minutieus wat er in het klaslokaal gebeurde, van leerlingen begroeten tot blaadjes uitdelen, van ongevraagd beurten geven tot wachten op een antwoord. De succesvolle werkwijzen van ‘excellente leraren’ zijn helder vertaald naar 49 bruikbare technieken die onmiskenbaar bijdragen aan betere prestaties van leerlingen.

62 Teach-technieken
De CED-Groep bewerkte en vertaalde de – inmiddels – 62 technieken naar de Nederlandse situatie, zodat ze bruikbaar zijn in de dagelijkse lespraktijk van leraren in het basis- en voortgezet onderwijs. Teach is ook een bron voor schoolleiders om te begrijpen waar het om gaat bij effectief (opbrengstgericht) onderwijs. Het laat zien hoe opbrengstgericht werken op de werkvloer gerealiseerd kan worden. Adviseurs van de CED-Groep zijn getraind door Doug Lemov om in Nederland Teach-trainingen te geven op scholen.

Over het boek
Het boek Teach Like a Champion beschrijft op een heldere en aansprekende wijze 62 didactische technieken. De 62 Teach-technieken zijn specifiek, concreet en uitvoerbaar. U krijgt antwoord op vragen als ‘hoe leg je de lat hoog bij je leerlingen’, ‘hoe houd je leerlingen bij de les’, ‘hoe bouw je aan een goede klascultuur’.

In onderstaande filmpje vertellen leraren over Teach Like a Champion 2.0

Een voorbeeld
Een techniek waarbij je de lat hoog legt is bijvoorbeeld de techniek ‘weet niet geldt niet’ waarbij je een herkansing geeft aan een leerling die het antwoord aanvankelijk niet kon geven. Nadat een medeleerling het antwoord wel wist keer je nog eens terug naar de leerling die het antwoord niet kon geven: “Nu jij weer, Jasper”. Jasper leert dat hij er niet makkelijk vanaf komt en dat zijn deelname aan de les van belang is. Door deze techniek zorg je ervoor dat alle leerlingen zich inzetten voor hun leerproces en dat leerlingen elkaar kunnen helpen.

Aanpakken van zwakke én sterke punten
Het boek is zo opgezet dat je naar eigen behoefte bepaalde technieken eruit kunt halen. Veel leraren zijn in eerste instantie geneigd zich uitsluitend te richten op het verbeteren van hun minpunten. Dat kan effectief zijn, maar je kunt je ook richten op het maximaal uitbouwen van je pluspunten. Je haalt het meeste uit Teach Like a Champion wanneer je werkt aan je sterke en aan je zwakke punten.

Naar veelgestelde vragen over Teach 2.0
Naar producten